Borbely: Fara insistenta UDMR nu incepea constructia de autostrazi
Stire din data 26-9-2008
TĀRGU MUREŞ
Ministrul Dezvoltării, Laszlo Borbely, vicepreşedinte executiv al UDMR, a declarat, vineri, intr-o conferinţă de presă, că fără insistenţa UDMR nu era incepută construcţia de autostrăzi in Romania, transmite corespondentul MEDIAFAX.
"UDMR a fost singura formaţiune politică care, din 1994, nu de azi, de ieri, a spus că Romania are nevoie de autostrăzi, deşi alţii, inclusiv miniştri ai Transporturilor, au fost impotriva construirii de autostrăzi. Noi din 1994 am spus că Romania are nevoie de autostrăzi, fără insistenţa noastră eu sunt convins că nu se pornea sau se oprea, probabil, construcţia acestor autostrăzi. Noi, ardelenii, avem in continuare nevoie de această autostradă şi noi in continuare spijinim cu toată puterea să se construiască cat mai repede această autostradă. Dar nu noi suntem responsabilii. Dacă voi fi ministru al Transporturilor, voi răspunde in mod direct", a declarat Borbely.transmite corespondentul MEDIAFAX
El a spus că speră să fie daţi in folosinţă cat mai mulţi kilometri de autrostradă.
Borbely a subliniat că o autostradă nu inseamnă numai să faci kilometrii promişi, ci şi pregătirea altor tronsoane care să fie date in folosinţă.
"Eu sper să fie daţi in folosinţă cat mai mulţi kilometri de autrostradă, dar nu eu răspund şi nu pot să dau niciun fel de garanţie in acest sens", a spus el.
Borbely a afirmat că problema infrastructurii va fi una dintre principalele teme care vor fi abordate in şedinţa comună a miniştrilor romani cu omologii lor din Ungaria, din 21 octombrie.
El a admis că Romania este "intarziată" in ceea ce priveşte construcţia de autostrăzi, dar a amintit că nu reprezentanţii UDMR au răspuns de acest domeniu.
"Intr-adevăr, suntem foarte intarziaţi in construcţia de autostrăzi şi am spus-o de multe ori. (...) Nu noi am decis, chiar dacă am fost la guvernare, alţii au decis. Sperăm că vom da in folosinţă cat mai multe autostrăzi. In şedinţa comună, unele proiecte sunt in pregătire, pentru că sunt bani. Ştiu că sunt probleme sensibile, dar singura formaţiune politică care, in mod insistent, a spus că trebuie să avem autostrăzi este UDMR, iar dacă noi nu insistam nu pornea", a spus Borbely.
Potrivit acestuia, "sunt miniştri care sunt in funcţie şi care au răspuns şi au fost miniştri ai Transporturilor, in trecut, care nu au fost foarte mari prieteni ai construirii de autostrăzi".
"Acum trebuie să urgentăm şi aceasta este una din temele puse, pe bună dreptate, pe ordinea de zi a şedinţei comune de guvern", a afirmat ministrul.
El a declarat că Ungaria va avea autostradă, pană la Nădlac, la graniţă, in 2010, iar la Debrecen trebuie făcut un drum expres de 40 de kilometri, care să se lege, la Borş, de infrastructura romanească.
Potrivit lui Borbely, reprezentanţii statului roman trebuie să se grăbească să realizeze autostrăzile preconizate, intrucat există domenii, precum infrastructura, unde intr-adevăr sunt "rămaneri in urmă".
Ministrul a susţinut că este convins că Guvernul ungar tratează partea romană ca partener strategic.
"Am semnat, in cele trei intalniri care au fost, zece memorandumuri, din care nu numai că am o relaţie foarte bună cu ministrul omolog din Ungaria, dar am realizat foarte mult, avem proiecte comune la graniţă. Noi vom propune să deschidem două-trei noi puncte de frontieră la graniţă, să nu trebuiască să meargă 20-30 kilometri cetăţenii. Ăsta e spiritul in care vrem să fim parteneri. E problema energetică care ne preocupă şi pe noi şi pe unguri, sunt probleme care ţin de identitatea naţională, deci sunt probleme de discutat, aceasta este o problemă sensibilă şi sunt perfect de acord că suntem intarziaţi", a afirmat ministrul.
Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, Borbely Laszlo, declara, in 25 martie, la Targu Mureş, că este increzător că Bechtel va reuşi să predea cei 25 de kilometri din Autostrada Transilvania, tronson pe care s-a angajat să-l finalizeze in acest an.
Guvernul a alocat, in acest an, pentru construcţia Autostrăzii Transilvania, fonduri de 1,4 miliarde de lei, mai mult de jumătate din sumă fiind cheltuită pană in prezent, a declarat, miercuri, ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian.
Proiectul de construcţie a autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov-Borş, a inceput in 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde euro, acordat companiei Bechtel. Lucrările au fost intrerupte la jumătatea anului 2005, cand autorităţile au inceput reanalizarea contractelor incheiate de guvernarea precedentă.
Ca urmare a sistării lucrărilor, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit iniţial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.
Anul trecut, Bechtel a cheltuit 185 de milioane de euro, faţă de 120 de milioane de euro prevăzuţi iniţial, pentru lucrări la cele două tronsoane, respectiv Campia Turzii-Gilău (52 de kilometri) şi Suplacu de Barcău-Borş (64 de kilometri).
Pană la jumătatea lunii august a acestui an, compania a finalizat o porţiune de cinci kilometri de autostradă dintr-un sector cu o lungime de 25 kilometri, care face legătura intre Gilău şi Campia Turzii.
Premierul Călin Popescu Tăriceanu a inspectat, la finele lunii august, stadiul lucrărilor la Autostrada Transilvania, in judeţul Cluj, spunand că acestea se desfăşoară "intr-un ritm alert şi cu tehnologii care se folosesc pentru prima dată in Romania", astfel că unele tronsoane ar putea fi terminate mai devreme.
Directorul de comunicare al companiei Bechtel, Bogdan Sgarcitu, a declarat, tot atunci, că, dacă totul va decurge bine, pană la sfarşitul acestui an vor fi finalizaţi peste 20 de kilometri din autostradă.
(Agenţia MEDIAFAX vă pune la dispoziţie inregistrarea declaraţiilor făcute de ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, Borbely Laszlo, disponibilă in cadrul Serviciului Audio, care poate fi accesat la adresa de internet www.news.mediafax.biz)
Ela Giurgea
» arhiva stiri »