Restaurante si Recenzii Restaurante

Agentii economici pot incepe omologarea sistemelor IT pentru emiterea de facturi electronice

Agentii economici pot incepe omologarea sistemelor IT pentru emiterea de facturi electronice


Stire din data 06-10-2008

BUCUREŞTI
Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii (ANC) a adoptat, luni, două decizii prin care agenţii economici vor putea să işi omologheze sistemele informatice, in baza unui audit al unui terţ independent, in vederea emiterii de facturi fiscale in format electronic.
 


"Economia Romaniei ar fi trebuit demult să beneficieze de avantajele societăţii informaţionale, in care hartia capătă un rol secundar, iar documentele emise in format electronic devin opţiunea numărul unu. (...) Am depus toate eforturile pentru ca aceste decizii, in care şi Ministerul Economiei şi Finanţelor a avut un cuvant greu de spus, să fie cat mai repede deblocate şi transformate in reglementări", a declarat, intr-un comunicat, preşedintele ANC, Liviu Nistoran.

Cele două decizii se referă la normele tehnice şi metodologice pentru aplicarea Legii 451/2004 privind marca temporală şi procedura de verificare şi omologare a sistemelor informatice destinate operaţiunilor de emitere a facturilor in formă electronică.

In ceea ce priveşte emiterea facturilor electronice, decizia ANC stabileşte o procedură de omologare, pe baza unei opinii de audit emise de un terţ independent, care să ateste indeplinirea de către sistemul informatic supus omologării a celor trei componente de bază ale securităţii informatice, respectiv integritatea, confidenţialitatea şi disponibilitatea datelor din sistem.

Decizia stabileşte şi condiţiile pe care trebuie să le indeplinească auditorii independenţi.

Sistemele informatice utilizate de persoanele care emit, transmit sau arhivează facturi, chitanţe şi bonuri fiscale in formă electronică trebuie să indeplinească o serie de cerinţe minimale de performanţă şi securitate, a căror respectare va fi verificată prin intermediul procesului de omologare.

Cadrul legal din Romania (Legea 260/2007 privind inregistrarea operaţiunilor comerciale prin mijloace electronice, Legea 135/2007 privind arhivarea documentelor in formă electronică, Codul Fiscal impreună cu normele de aplicare, noul regim de numerotare şi emitere a facturilor, legile privind semnătura electronică, marca temporală şi activitatea notarială electronică) asigură condiţiile necesare pentru realizarea transferului către mediul de lucru digital al operaţiunilor comerciale şi financiar-contabile.

"Facturile electronice vor putea fi emise după ce Ministerul Economiei şi Finanţelor adoptă normele de aplicare ale Legii 260/2007, care sunt in responsabilitatea sa, insă sistemele informatice vor putea fi omologate odată cu intrarea in vigoare a deciziei ANC adoptate", se precizează in comunicat.

Şeful ANC a menţionat că facturarea electronică poate fi utilizată in toate domeniile care presupun tranzacţii financiare şi are ca avantaje scăderea costurilor comercianţilor - prin eficientizarea proceselor şi eliminarea suportului de hartie - şi creşterea gradului de securitate şi confidenţialitate a documentelor.

Marcarea temporală este serviciul prin care unui document electronic ii este asociată o informaţie care garantează că acel document a existat in forma respectivă la un anumit moment in timp.

Marca temporală este necesară pentru a autentifica documente şi are aplicaţii practice in domenii precum comerţul electronic, semnătura electronică, activitatea notarială electronică, arhivarea electronică, facturarea electronică.

Potrivit deciziei adoptate de ANC, poate deveni furnizor de servicii de marcare temporală orice persoană interesată care notifică instituţia cu 30 de zile inainte de inceperea activităţii.

In acelaşi timp cu notificarea, furnizorii de servicii de marcare temporală au obligaţia de a comunica ANC informaţiile referitoare la procedurile de securitate pe care le vor folosi, măsurile pe care le vor aplica pentru protecţia datelor cu caracter personal, precum şi orice alte informaţii solicitate de instituţie.

La inceperea activităţii, furnizorul trebuie să dovedească faptul că deţine deja calitatea de operator de date personale.

ANC este instituţia care stabileşte regulile pentru piaţa de comunicaţii din Romania şi asigură respectarea acestora.
Adrian Dumitrache
mediafax


» arhiva stiri »

Utile Imobiliare


Link-uri recomandate