Chiriile spatiilor comerciale din Bucuresti sunt in urcare, in celelalte orase tendinta este inversa
Stire din data 16-10-2008
BUCUREŞTI
Chiriile pentru spaţiile comerciale din Bucureşti sunt in creştere, iar in celelalte oraşe tendinţa este inversă, intrucat in contextul crizei internaţionale retailerii preferă Capitala, care asigură siguranţa vanzărilor.
"In provincie, tendinţa chiriilor este in scădere, in timp ce in Bucureşti chiriile au crescut. Intr-o astfel de criză, lumea fuge către Bucureşti, pentru că preferă să aibă vanzări sigure chiar dacă nivelul chiriilor este mai mare", a declarat, miercuri, la un forum pe teme de retail, Ilan Laufer, directorul general al Retail Group, firmă specializată in inchirierea spaţiilor comerciale.
Laufer a dat exemplul unui parc de retail din Transilvania unde chiriaşii au inceput să părăsească galeria comercială, iar nivelul chiriilor a scăzut foarte mult.
In acelaş timp, el apreciază că intre 50% şi 70% dintre proiectele de centre comerciale anunţate pentru deschidere in următorii ani in Romania vor fi abandonate, mai ales in oraşele mici.
De exemplu, in Arad, oraş cu 170.000 de locuitori, au fost anunţate şapte proiecte de mall-uri, unul dintre dezvoltatori renunţand deja la opţiunea de a mai construi un centru comercial in acest oraş.
In acelaşi timp, chiar dacă chiriile la spaţiile din centrele comerciale din Bucureşti sunt in creştere, şi in Capitală numărul proiectelor anunţate este mai mare decat potenţialul pieţei, in opinia lui Laufer.
"Sunt curios dacă proiectul de la Casa Radio va putea rezista cu atatea mall-uri in jur, in condiţiile in care dezvoltatorii mall-ului de la Cotroceni au modificat proiectul pentru a-i extinde suprafaţa, iar Plaza Romania urmează să fie la randul lui extins", a mai precizat Laufer.
Firma Retail Group se ocupă de inchirierea centrului comercial Cocor care se află in curs de reamenajare, in urma unei investiţii de 27 de milioane de dolari.
Complexul Cocor Luxury Store, care va include in special magazine cu mărci de lux, va fi finalizat in ultimul trimestru al anului viitor. Pană in prezent, Retail Group a semnat precontracte de inchiriere pentru 40% din suprafaţa mall-ului şi işi propune ca pană la sfarşitul acestui an aria inchiriată să ajungă la 80%.
Firma a semnat precontracte cu firmele care intenţionează să deschidă magazine, iar, din luna noiembrie va incepe să semneze contractele finale de inchiriere.
Potrivit lui Laufer, chiria variază intre 50 de euro şi 150 de euro pe metru pătrat şi, pană in prezent, mai multe mărci importante, precum Dior, Armani, Burberry, Chanel, Givenchy, Vertu, Armani, Calvin Klein, s-au arătat interesate să işi expună produsele in magazine proprii sau multibrand.
Mihail Tanase
mediafax
» arhiva stiri »