Centrele comerciale finalizate in 2008 in Romania reprezinta investitii de 1,2 mld. euro
Stire din data 20-10-2008
BUCUREŞTI
Investiţiile in
centre comerciale finalizate in 2008 pe piaţa romanească vor ajunge la 1,2 miliarde euro, reprezentand 40% din sumele atrase de Europa Centrală, potrivit firmei poloneze de consultanţă PMR, care estimează pentru Romania un avans de 66% al fondurilor alocate acestui segment in 2009.
In Europa Centrală sunt aşteptate să se deschidă in 2008 centre comerciale pentru care investiţiile vor totaliza trei miliarde de euro, iar pentru 2009 proiectele lansate vor avea o valoare dublă, atingand nivelul record de şase miliarde de euro, potrivit studiului "Shopping Centers in Central Europe", realizat de PMR.
"Romania şi Polonia vor primi cea mai mare atenţie din partea dezvoltatorilor. In cele două ţări stocul spaţiilor de centre comerciale va creşte cel mai mult, cu 1,5 milioane de metri pătraţi in Romania şi cu 1,1 milioane de metri pătraţi in Polonia. In acelaşi timp, aceste state vor atrage cea mai mare parte a fondurilor care vor fi alocate pentru deschiderea de centre comerciale in următorii ani", precizează autorii studiului.
Astfel, Romania va atrage 40% din totalul investiţiilor realizate pentru proiectele care vor fi deschise in acest an in Europa Centrală. In 2009, pentru centrele comerciale care urmează să fie lansate in Romania dezvoltatorii vor investi două miliarde de euro, potrivit estimărilor PMR.
O creştere mai mare decat a Romaniei in 2009 va avea loc in Bulgaria şi Slovacia, unde realizatorii studiului estimează un avans de 618%, de la 107 milioane de euro in 2008 la 768 milioane de euro, respectiv de 789%, la 882 milioane de euro.
In ceea ce priveşte stocul actual de centre comerciale, cea mai dezvoltată in termeni de spaţii inchiriabile disponibile este Polonia, unde in 2007 era localizată jumătate din oferta din Europa Centrală. Polonia era urmată de Cehia cu 16%, de Ungaria - 15%, Romania - 10% şi Slovacia - 7%.
"Romania va ocupa in Europa Centrală poziţia a doua in ceea ce priveşte suprafaţa inchiriabilă in viitorul foarte apropiat şi recuperează foarte repede timpul pierdut, pe piaţa locală fiind in curs de realizare proiecte mult mai mari şi mai complexe", a declarat Malgorzata Machnicka, head retail analyst al PMR.
In Romania suprafaţa medie a unui centru comercial operaţional este de 37.000 de metri pătraţi, peste media din regiune, de 30.680 metri pătraţi.
Din punct de vedere al spaţiilor comerciale raportate la cap de locuitor, nivelul din 2007, de 33 de metri pătraţi, plasa piaţa locală in randul statelor subdezvoltate.
In primul semestru, suprafaţa pe cap de locuitor a crescut in Romania, potrivit PMR, la 156 de metri pătraţi, iar pentru 2011 consultantul polonez estimează o creştere de peste trei ori, la 495 de metri pătraţi.
Specialiştii PMR apreciază că pană la sfarşitul anului 2011, avand in vedere proiectele anunţate in prima jumătate a anului 2008 şi care vor fi finalizate in următorii trei ani, in Europa Centrală vor fi operaţionale circa 450 de centre comerciale, din care 80 in Romania.
"Doar Romania va avea 80 de centre comerciale, in creştere faţă de cele 20 care erau active la sfarşitul anului 2007. Dintre proiectele anunţate, trei vor avea peste 110.000 de metri pătraţi inchiriabili, toate localizate in Bucureşti, şi după finalizare vor deveni cele mai mari din regiune, devansand proiectul Manufaktura and Arkadia din Polonia", se mai spune in studiu.
PMR este una dintre cele mai importante companii de consultanţă şi de cercetare din Europa Centrală şi de Est, furnizand informaţii, servicii şi consultanţă investitorilor interesaţi de această regiune.
Cristina Cuncea mediafax
» arhiva stiri »